Lindströms Bil blogg
Elektrifiering, Nya bilar

Maximera räckvidden på din elbil

En elbil laddas. En man står bredvid och tittar på.

Känner du dig lurad på elbilens räckvidd? Stämmer inte räckvidden på din bil med vad som sägs i reklamen. Du är inte ensam. Räckvidd på elbilar förvirrar många och blivit något att jämföra noga innan du gör ett köp. 

Hur beräknas räckvidden på en elbil? 

Stämmer räckvidden som anges när du köper en bil? Svar: Ja och nej.  

Låt mig förklara. 

Den europeiska standarden för räckvidd på elbilar kallas WLTP och är en förkortning av Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure.  I en kontrollerad miljö används en så kallad chassidynamometer som “kör” bilen under en angiven tid och i olika hastigheter. Alla bilar får alltså samma förutsättningar för att vi som konsumenter ska få en så bra bild som möjligt av hur lång räckvidd en bil har. 

Ger WLTP då en exakt bild av din bils räckvidd? Tyvärr kommer du inte att köra din bil i en kontrollerad miljö och därför kommer den verkliga räckvidden inte stämma överens med WLTP. 

Det här påverkar räckvidden på en elbil 

En fråga jag ofta får från våra gäster är hur långt räckvidd en elbil egentligen har. Elbilar är batteridrivna och precis som med andra typer av batterier finns det saker som gör att det laddar ur snabbare.  

Räckvidden påverkas av din körstil, men också av väder, vind och underlag. Precis som det mesta som är batteridrivet med andra ord. Hur och var du använder tekniken spelar roll för hur länge den fungerar innan den behöver laddas.  

Är batteriet kallt laddar det ur snabbare. Det är något som är extra relevant för oss här uppe i Norden. Ska du dessutom värma upp bilen är det något påverkar räckvidden negativt. På samma sätt som du behöver värma upp din bil på vintern behöver du kyla ner den på sommaren. Hur du använder AC:n påverkar därför din räckvidd. Så kan du tänka dig att kompromissa med din komfort kan du köra längre på en laddning. 

Precis som med en bensinbil gör du av med mycket energi när vid acceleration och vid höga hastigheter.  

Tips för en längre räckvidd 

Väder och vind har du svårt påverka. Så fokusera på det du kan påverka: din körstil. Undvik kraftiga accelerationer. Så kör inte om när det inte är nödvändigt, och kör inte onödigt snabbt (av många anledningar).  

Ett bra sätt för dig att få längre räckvidd är att planera din körning. Undvik rusningstrafik för att få ett bra flyt i din körning. Finns det alternativa vägar där du kan hålla en lägre och mer jämn hastighet? Testa och se.     

Tänk på att de flesta funktioner i din bil drivs av el. Så ju färre funktioner du använder desto längre kan din bil rulla.  

Hur lång räckvidd behöver du? 

Innan du börjar välja elbil baserat på dess räckvidd vill jag att du ska ställa dig frågan: hur mycket räckvidd behöver jag? Kanske innebär ditt liv inte att det är den längsta möjliga resan du ska betala för när du köper elbil. Har du på sin höjd 1-2 mil till jobbet, möjlighet att ladda hemma och oftast åker kortare sträckor. Då är inte den längsta räckvidden det du behöver prioritera. Det kanske är utrymme, komfort eller något helt annat som gör att ditt bilköp perfekt just för dig.  

Orolig för räckvidden och kö till laddstationerna på väg till fjällen eller bilsemestern på sommaren? Kanske kan du ha en tillfällig lösning. Låna eller hyr en bensinbil, el- eller laddhybrid om du snabbt vill ta dig långt.     

3 tips för längre räckvidd 

Vill du att din elbil ska få längre räckvidd? De här tre tipsen är en bra start. Dessutom fungerar de lika bra för en bensinbil. 

  1. Motorbromsa. Släpp gasen i tid och låt bilen långsamt rulla mot sitt stopp. 
  2. Kör långsamt. Välj den vägen med lite lägre hastigheter. Kör du på motorvägen kan du tänka på hellre köra långsammare än snabbare. 
  3. Lätt på gasen. Inga kraftiga accelerationer. Tänk att du har ett ägg som inte får spricka under foten när du trycker på gaspedalen.  

Related posts

Köpa elbil? Det här behöver du veta innan du gör ditt köp

Erik Hammarström
2 år ago

Välj rätt typ av elektrifierad bil 

Erik Hammarström
1 år ago

Efter klimatbonusen – ska du välja elbil som tjänstebil?

Erik Hammarström
1 år ago
Exit mobile version