Ett bilköp är ett stort beslut som kan ha stor påverkan på din hushållsekonomi. Vi tycker att det är en god idé att se bortom bilens prislapp. Därför pratar vi ofta om TCO – total cost of ownership, eller total ägandekostnad som det heter på svenska. I det här blogginlägget berättar jag mer om hur du ska tänka för att få ett bilägande som passar just din plånbok över tid.
Vad betyder Total Cost of Ownership?
Total Cost of Ownership förkortas till TCO, och kan som sagt översättas till ”total ägandekostnad”, vilket innebär att istället för att bara kolla på priset även räkna in fler av bilens kostnader och på så sätt få en bättre bild av bilens faktiska kostnad. Låt oss till exempel säga att en bil kostar 300.000 kr och en annan 400.000 kr. Då har den senare utan tvekan ett högre pris, men blir den då automatiskt dyrare att äga? Jämför du bilens alla kostnader kan totalkostnaden i själva verket bli lägre när du köper den dyrare.
Det här är en del av din TCO
För att få en rättvis bild av din bils totalkostnad, din TCO, finns det flera olika kostnader du bör ha med i beräkningarna. Förutom bilens pris när du köper den, som fortfarande är relevant, ska du räkna med kostnader som fordonsskatt, drivmedel, service, försäkring. Dessutom är bilens värdeminskning en viktig faktor, kanske till och med den viktigaste.
Känns det krångligt? Nedan hittar du ett exempel som gör det enklare.
Exempel på hur du ska tänka
Ovan nämnde vi två exempelbilar, en för 300.000 kr och en annan för 400.000 kr. Låt oss kalla den förstnämnda Bil A och den andra för Bil B.
Bil A är 100.000 kr billigare än Bil B. Därför är den ett mindre kostsamt köp, eller hur? Sant, men jämför du bilarnas totala kostnader kan en helt annan bild träda fram. Då kan Bil B faktiskt i slutändan kosta dig mindre.
Låt oss säga att Bil A är en bensinbil, att den har en skatt på 10.000 kr/år. Räkna också med att Bil A kommer att ha ett lägre andrahandsvärde efter tre år eftersom elektrifierade fordon sannolikt kommer att vara mer attraktiva i framtiden än de som drivs av 100% bensin.
Bil B är en laddhybrid, skatten är 360 kr/år och förväntas ha ett högre och bättre utveckling av andrahandsvärde efter tre år än Bil A.
Tack vare att Bil B är en laddhybrid har den lägre bränslekostnader vilket kan göra stor skillnad. Speciellt på längre sikt. Om tre år är det förmodligen lättare att sälja en laddbar bil än en konventionell bensin- eller dieselbil.
du dessutom väger in kostnader för försäkring, lån och service kan du skapa dig en tydlig bild över din TCO.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis är en bils försäljningspris i slutändan inte den totala kostnaden för bilen. Ett bilägande innehåller kostnader som skatt, försäkring och bränslekostnader. Men det är först när du väger in alla dessa kostnader som du får en bild av din TCO – Total Cost of Ownership.
Vill du ha hjälp med att räkna på din TCO är du självklart varmt välkommen att kontakta mig eller någon av mina kollegor.
/Petter Ahlquist, säljare på Lindströms Bil i Skövde.
Det här ska din TCO-kalkyl innehålla
- Priset. Troligtvis den största, men inte den enda kostnaden som du ska ha med i din kalkyl.
- Skatt. Skatten kan skilja över 10.000/år beroende på vilken bil du väljer. Kom ihåg att ha med skatten i din TCO-kalkyl.
- Bränslekostnader. Beroende på om du kör en elhybrid, laddhybrid, el- eller bensinbil kommer dina bränslekostnader se väldigt olika ut.
- Försäkring. Självklart ska du försäkra din bil, men glöm inte bort att ha med försäkringskostnaden i din TCO-kalkyl.
- Service. Serviceavtal eller inte? Oavsett om du vill ha ett serviceavtal eller inte behöver du serva din bil regelbundet. Hur ser den kostnaden ut hos olika verkstäder, och för olika modeller?
- Andrahandsvärdet. Hur mycket är din bil värd över tid? Om ett år? Om tre? Kolla gärna på begagnat-sajterna efter jämförbara bilar. Åt vilket håll pekar trenderna, går det att spekulera i vilken begagnatbil som är attraktiv i framtiden?
- Räntan. Precis som att ditt bostadskostnad påverkas av räntan påverkar den ditt billån och därmed din TCO-kalkyl.