Känner du dig lurad på elbilens räckvidd? Stämmer inte räckvidden på din bil med vad som sägs i reklamen? Du är inte ensam om att inte känna att det är något som inte stämmer. Räckvidd på elbilar förvirrar många och blivit något att jämföra noga innan du gör ett köp. I den här guiden berättar vi om hur räckvidd mäts, vad du ska tänka på för att maximera räckvidden på din elbil och vad WLTP egentligen betyder.
Hur beräknas räckvidden på en elbil?
Stämmer räckvidden som anges med verkligheten? Svaret är både ja och nej.
Jag ska förklara vad jag menar.
Den europeiska standarden för räckvidd på elbilar kallas WLTP och är en förkortning av Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. För att få fram räckvidden testas bilen i en kontrollerad miljö där en så kallad chassidynamometer används för att “köra” bilen under en angiven tid och i olika hastigheter. Det är alltså det testet som ger oss våra WLTP-siffror. Alla bilar testas på samma sätt och får alltså samma förutsättningar. Det gör att vi som konsumenter får en så bra bild som möjligt av olika bilars räckvidd.
Ger då WLTP en exakt bild av din bils räckvidd? Tyvärr inte. Du kommer troligtvis inte köra din bil i en kontrollerad miljö och därför kommer den verkliga räckvidden inte stämma överens med WLTP-siffrorna. Men WLTP är ett bra verktyg för att jämföra olika modeller.
Det här påverkar räckvidden på en elbil
Våra gäster frågar ofta hur långt räckvidd en elbil egentligen har. Elbilar är batteridrivna och precis som med andra typer av batterier finns det faktorer som gör att det laddar ur snabbare. Därför är det svårt att ge ett enkelt svar på den frågan.
Bilens räckvidd påverkas också av din körstil. Den påverkas också av väder, vind och underlag. Precis som det mesta som är batteridrivet med andra ord. Hur och var du använder bilen spelar roll för hur länge den rullar innan du behöver ladda den.
Är batteriet kallt laddar det ur snabbare. Det är något som är extra relevant för oss här uppe i Norden eftersom vårt kalla klimat påverkar räckvidden. Ska du dessutom värma upp bilen är det något påverkar räckvidden negativt. Du behöver också kyla ner din bil på sommaren precis som du behöver värma upp den på vintern. Använder du AC:n påverkar det din räckvidd negativt. Så kan du tänka dig att kompromissa med din komfort kan du också köra längre på en laddning.
Precis som med en bensinbil gör du av med mycket energi vid acceleration och vid höga hastigheter. Kör därför lugnt och försiktigt för att få en så lång räckvidd som möjligt.
Tips för en längre räckvidd
Det är naturligtvis svårt att påverka väder och vind. Fokusera därför på det du faktiskt kan påverka: din körstil. Därför ska du undvika kraftiga accelerationer, det gör att batteriet laddar ur snabbare. Så kör inte om när det inte är nödvändigt, och kör inte onödigt snabbt (av många anledningar).
Att planera din körning är ett bra sätt för att få längre räckvidd. Undvik gärna rusningstrafik för att få ett bra flyt. Finns det alternativa vägar där du kan hålla en lägre och mer jämn hastighet? Testa dem och se om du kommer längre med mindre energiförbrukning.
Det är också viktigt att tänka på att de flesta funktioner i din bil drivs av el. Din bil kommer att rulla längre ju färre funktioner du använder.
Hur lång räckvidd behöver du?
Innan du väljer elbil baserat på dess räckvidd vill jag att du ska ställa dig frågan: hur mycket räckvidd behöver jag egentligen? Har du till exempel 1-2 mil till jobbet, möjlighet att ladda hemma och kör ofta kortare sträckor. Då är det kanske inte bilen med längst räckvidd du behöver. Kanske är utrymme, komfort eller något helt annat viktigare för just ditt bilköp.
Är du orolig för kö till laddstationerna på väg till fjällen eller på bilsemestern? Då kanske du kan hitta en tillfällig lösning. Du kan till exempel hyra en bensinbil, el- eller laddhybrid, eller kolla om du kan låna en bil någon.
3 tips för att maximera räckvidden på din elbil
Vill du maximera räckvidden på din elbil? Då är de här tre tipsen en bra start för att komma så långt som möjligt på en laddning. Dessutom fungerar de här tipsen lika bra för en bensinbil.
- Motorbromsa. Tänk på att släppa gasen i tid och låt bilen därefter rulla långsamt mot sitt stopp.
- Kör långsamt. Välj helst en väg med lite lägre hastigheter. Om du kör på motorvägen kan du tänka på att hellre köra långsammare än snabbare.
- Lätt på gasen. Undvik kraftiga accelerationer. Tänk dig att du har ett ägg som inte får spricka under foten när du trycker på gaspedalen.